Органи Львова ч2. (недіючі)

Нажаль не всім прекрасним інструментам вдалось дійти до нас в робочому стані. Частина з них потребує капітального ремонту, або ж є просто залишками. Такими до нас дійшли:

1. Орган костелу Єзуїтів

Костел єзуїтів у Львові сам по собі вражає своєю величністю, а його орган є прекрасним доповненням композиції. Щоправда друга половина XX століття не пощадила цей прекрасний інтрумент.

Костел довгий час був гарнізонним храмом військових у Львові, тому вони найбільше жертвували на його розбудову, доглядали за ним та відвідували місцеві служби. Тому і орган був до певної міри адаптований під характерне “військове” звучання, що створювали 24 регістри з застосуванням 32-футових труб. Орган щедро прикрашений орнаментами та скульптурами в характерному для епохи рококо стилі, в тому числі довершують унікальність цього творіння скульптури Давида з лірою та Цецилія з органчиком.

Зараз піднімають питання про реставрацію органу, проте з цим не поспішають, оскільки реставрацію потребує і сам храм. Якщо спочатку відновити орган, а потім храм, існує небезпека, що пилюка, яка здіймається під час ремонтних робіт, може зашкодити інструменту. Тому це питання відклали в довгу шухляду. В тому числі і по фінансовій причині. За попередніми підрахунками, на реставрацію храму потрібно близько 30 мільйонів євро, з них 80 тисяч обійдеться реставрація органу.

2. Орган Бернардинського костелу

Величний бароковий орган був споруджений 1810-го року Якубом Крамковським. Його корпус займав близько 40 кв. м. площі, на проспекті розміщалося 63 труби(з яких сьогодні залишилось тільки 28), 33 регістри, два мануала та педаль. Орган ділиться на дві секції, з’єднані аркою. Вік цього інструменту видають його ковані важелі, що служили для включення регістрів.
Сьогодні орган потребує, якщо не реставрації, то хоча б прийняття особливого статусу, як унікальної пам’ятки культури, оскільки він розміщений в самому центрі міста, в костелі, який щодня відвідують сотні туристів.

3. Малий хор в Латинській катедрі

Зліва від відтаря, в Латинському катедральному соборі, на стіні видніється невеличкий орган, виконаний в готичному стилі в кінці XIX століття і який призначався для супроводу хору у вівтарі. Вигляд його тішить око, і здається робочим інструментом. Проте, нажаль, і він є недіючим. Піднімалися питання про його відновлення, але це потребує значних коштів. А якщо взяти до уваги той факт, що поруч в храмі є грандіозний діючий інструмент, то інтерес до “малого хору” суто естетичний та історичний.

4.5. Органи історичного музею

В експозиції музею на пл. Ринок 24 є невеличкий кімнатний міні-орган. Складається він з двох частин: нижня містить міхи і педальний механізм для прокачки потвітря, верхня містить клавіатуру з системою труб. Має він 6 регістрів з довжиною в 1 і 2 фути, клавіатуру на 4,5 октави. Орган датують приблизно 1650-ми роками. Органи такого типу були характерні для епохи бароко.

Також в фондах музею є схожий орган. Він має 5 регістрів, два з яких металеві та три дерев’яних. Кострукція та оздоблення виконані з темного, полакованого дерева, хоча він і не так щедро декорований, як попередній.

6. Орган філармонії

В 1955 році орган з Домініканського костелу був перенесений до філармонії. Реставрація була проведена Арсенієм Котляревським, проте, на думку експертів, невдало, що суттєво ускладнило його конструкцію, обслуговування стало важким а а деякі регістри звучали приглушено, тому що закривалися іншими рядами труб. З середини 1960-х орган служить виключно декорацією залу.